Q:

Hei,

har fått kjøpt meg en eldre DBS racer som jeg prøver å finne ut når stammer fra. Det er en diskusjon gående på terrengsykkel.no: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1869318#Post1869318

Jeg har syklet et par hundre meter på den, det meste virker bra utenom bremser som tar skjevt og hjulene er ikke helt rette. Hva tar du får å rette et hjulsett?

-----

A:

Interessant diskusjon av historieløse amatører ....
Dette er ikke en DBS. Sykkelen er ikke "made in Norway". MKS-pedaler, og Shimano Dura-Ace gruppen er "made in Japan" (ikke Taiwan). Nishiki er ikke en sykkelprodusent, men navnet på en varehuskjede i Japan. (Det står alltid "designed by Norco" nede på bakrammen på Nishiki-sykler. Norco er fabrikken, som designet og produserte sykler for mange forskjellige merker i mange land.)
Øglænd har aldri egenprodusert loddete rammer, men importert ferdigbyggede racersykler fra mange forskjellige land, bl.a. Italia, Belgia, og Japan. Bronselodding av rammer krever en helt annen produksjonslinje enn den som fantes i Sandnes.
Øglænds rammenummerliste, som jeg har lagt ut på min hjemmeside, viser kun fortløpende rammenummer av egen produksjon, i tråd med internasjonale bestemmelser og norsk lov. Øglænd hadde hevd på rammenummerplasering på venstre side av styrehodet. (Tidligere også under kranken.) Her inngår sykler, tandem, transportsykler og mopeder fortløpende. Øglænd greide å produsere mer enn 10 millioner sykler (såvidt), før de ble oppkjøpt og nedlagt av Europeisk kapital. "Sic transit gloria mundi" er latin, og betyr : Slik forgår verdens herlighet!
Det viste rammenummer på din sykkel(ramme) inngår etter all sannsynlighet i Nishikis (Norcos) japanske rammenummerserie på midten - slutten av -70-tallet, og dette stemmer med forkrommede bakgafler, Shimano "dropouts", og påloddete wirefester på toppen av overrøret. (Jeg har nettopp solgt 27 ubrukte (NOS) Nishikirammer fra slutten av -70-tallet, så vi kan sjekke om serienummerne kanskje er i nærheten.)
Jeg var forøvrig ikke klar over at DBS importerte komplette racersykler fra Japan så tidlig.
Klistremerket på seterøret :DBS "made in Norway" er derimot mulig å tidfeste (sånn omtrent) til slutten av -70-åra. DBS endret sine logobokstaver årlig på denne tiden, og alle klistremerkene ble produsert (designet) av et firma i Stavanger.
Jeg har originalbøkene for produksjonen av alle klistremerkene til alle Øglænds Kombimodeller fra -70-åra, og et stort arkiv av salgskataloger fra den tiden. Du er hjertelig velkommen til å undersøke etter korrekt modell i arkivet.
Den Rustne Eike sykkelverksted startet i 1982 på et bakrom i Oscarsgate, og solgte fra 1985 de første (importerte) terrengsykler i Norge under slagordet : "Terrengsykler for asfaltjungel!" (Vi snakker norsk i Norge!)
DBS' første "offroad" ble lansert i - 87, med forsideoppslag på salgskatalogen : "Nyhet! DBS offroad". (Elendig forsøk på å følge opp globaliseringen.) Da hadde Nishiki allerede vært på det norske marked i flere år under Per Digeruds agentur.

Forøvrig er jeg kun opptatt av historien til de ca. 20 millioner sykler som bevislig er produsert innenlands gjennom de siste 100 år. Import og produksjon i resten av verden blir et altfor stort felt for meg å dekke. Min assistent Ragnar Holm Aasan er derimot spesielt opptatt av racersykkelens historie generelt, og kan mye mer enn meg om de enkelte modellene av etterkrigsracere.

Retting av hjul kr. 300,-/stk
Justering av bremser må foretas hver gang hjulet har vært avmontert.

Er det forøvrig noen som vet og husker at den andre verdensmester i sykling (motorpace) i historien er norsk?
Wilhelm Henie (Sonia Henies far) vant det andre verdensmesterskap i sykling i Antwerpen i 1894. Han kom inn 13 runder foran nærmeste konkurrent! Uten doping!